Kiekvienas suaugęs žmogus šiuolaikiniame gyvenime susiduria su problemomis. Kasdien priimdami naujus iššūkius, patiriame skirtingus išgyvenimus ir susiduriame su jų keliamomis problemomis. Ar kada susimąstėme, kaip tokius dalykus išgyvena vaikai?
Priešmokyklinio amžiaus vaikų problemų sprendimo būdus, jų svarbą, taikant iššūkio strategijas, savo bakalauro darbe tyrė Lietuvos edukologijos universiteto (LEU) Ikimokyklinės ir priešmokyklinės pedagogikos bakalauro studijų programos absolventė Ivona Soroko.
Suaugę žmonės turi skatinti vaikų smalsumą. „Suaugusieji – tėvai, pedagogai – privalo mokyti vaiką ne to, ką jis jau moka daryti savarankiškai, o to, ko jis dar nemoka, bet gali padaryti, bendradarbiaudamas su suaugusiu. Svarbu, ką vaikas su pagalba išmoks daryti šiandien, rytoj, jis, tai sugebės atlikti savarankiškai“, – teigia Ivona. Reikia stebėti, kaip vaikas elgiasi dirbdamas savarankiškai ir, kaip – su suaugusiuoju. Tada galima nustatyti, kokias problemas jis gebės spręsti pats, o kokias kartu su suaugusiuoju.
Vaikus reikia nuolat pratinti prie problemų sprendimo. „Vaikų problemų sprendimas yra natūralus, kai jie susiduria su naujomis situacijomis. Tuomet pasaulis jiems yra naujas ir jie geba eksponuoti smalsumą, lankstumą bei žvalgybos įgūdžius. Problemų sprendimas skatina vaikus pagalvoti apie naujas strategijas, jas kurti bei taikyti kitiems iššūkiams spręsti“, – kalba LEU absolventė. Kai vaikai patys atranda problemų sprendimo būdus, tada jie formuoja savo supratimą, ugdo ir kuria asmenybę.
Mergina atliko tyrimą, kurio metu stebėjo priešmokyklinio amžiaus grupes. Tyrimo rezultatas – vaikai dažniausiai problemas sprendžia patys ir neprašo suaugusių pagalbos. Ivona teigia: „Problemas vaikai sprendžia sąveikaudami trimis būdais: vaikas-pedagogas, vaikas-vaikas, vaikas-vaikas-pedagogas.“ Tyrimas atskleidė, jog pedagogai ugdymo procese taiko iššūkio strategiją. Tai – būdas spręsti priešmokyklinio amžiaus vaikų problemas. Dažniausiai naudojami iššūkio tipai: „Dialogas kartu“, „Provokuojantys klausimai, užuominos“, „Sužinok ir atrask pats“.
Jaunosios tyrėjos teigimu, vaikai su problemomis ir jų sprendimais susiduria kasdien, jie jas labai išgyvena ir bando susitvarkyti savarankiškai. „Daug kas priklauso tik nuo mūsų, pedagogų. Mes turime ir privalome kiekvieną vaiką skatinti spręsti problemas, iššaukdami iššūkio situacijas, provokuodami, klausinėdami, t.y. taikydami įvairias iššūkio strategijas.“
Baigiamajame darbe tyrėjos iškelta hipotezė pasitvirtino. „Priešmokyklinio amžiaus vaikai susiduria su įvairaus pobūdžio problemų sprendimu. Iššūkio strategijos taikymas padeda vaikams savarankiškai spręsti sunkumus, ieškoti ir atrasti problemų sprendimo tinkamus būdus“, – tikina Ivona.
Ivona Soroko šiuo metu dirba privačiame darželyje. Mergina pradėjo dirbti nuo ketvirto kurso. „Darbas ir studijos tikrai suderinamas dalykas, o ir praktika – nereali! Vaikų darželyje iškarto galėjau išbandyti save ir pritaikyti universitete įgytas žinias“, – teigia pedagogė.
Lietuvos edukologijos universiteto informacija